Απαραίτητη η Ανεξαρτητοποίηση του Λυκείου από την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση…


Από πολύ νωρίς, ήδη από την πρώτη τάξη του Λυκείου θεωρούσα ότι το Λύκειο και γενικότερα η δευτεροβάθμια εκπαίδευση πρέπει να αποσχιστεί εντελώς από την διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό το πράγμα που συμβαίνει στην Ελλάδα το θεωρώ κατάντια. Πιάσαμε πάτο και πρέπει σίγουρα κάτι να αλλάξει. Δεν ξέρω πως πρέπει να γίνει η διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά σίγουρα το λύκειο δεν θα πρέπει να έχει καμία σχέση με αυτή.

Σαν άτομο, βλέποντας και το τι συμβαίνει γενικότερα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη έχω συνδέσει μέσα στο μυαλό μου (θεωρητικά) την δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την γενικότερη παιδεία και μόρφωση του ανθρώπου. Πιστεύω μάλιστα πως πρέπει να είναι ολοήμερα και όχι μέχρι το μεσημέρι όπως τώρα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση διδάσκονται μαθήματα γενικότερου ενδιαφέροντος όπως θέατρο, μουσική, περιβαλλοντική εκπαίδευση, οικιακή οικονομία, μαγειρική, κολύμβηση κ.τ.λ. σε μεγάλη μάλιστα έκταση.

Αντίθετα, στην Ελλάδα κρινόμαστε για το αν είμαστε άξιοι να γίνουμε μεγάλοι και τρανοί οικονομολόγοι, φυσικοί και δικηγόροι από το αν θα μπορέσουμε να γράψουμε καλά στην Ιστορία των Πολιτισμών ή τα θρησκευτικά. Προσοχή! Δεν λέω ότι πρέπει να καταργηθούν αυτά τα μαθήματα των οποίων άλλωστε την συμβολή στην παιδεία θεωρώ σημαντικότατη αλλά ότι δεν θα πρέπει να εξετάζονται για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ούτε τα μαθηματικά του λυκείου θα πρέπει να εξετάζονται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα πρέπει, τα παιδιά να εξετάζονται σε άλλα μαθηματικά που θα ορίζουν τα πανεπιστήμια προκειμένου να εισαχθούν σε κάποια σχολή.

Αλλά τώρα που το σκέφτομαι, ακόμη και έτσι να γινόταν, ο κλασσικός ο Έλληνας θα είχε παρατήσει τα μαθήματα του λυκείου (και συνεπώς την γενικότερη παιδεία του) προκειμένου να διαβάσει τα μαθήματα που θα εξεταστεί για να περάσει στο πανεπιστήμιο. Τέλος πάντων, αν υποθέσουμε ότι δεν θα συμβεί έτσι τότε όλοι εμείς σαν άτομα αλλά και η κοινωνία μας γενικότερα έχει να αποκομίσει σημαντικά οφέλη. Γιατί σε πολλά καθημερινά πράγματα φαίνεται αυτή η έλλειψη παιδείας την οποία ποτέ δεν μας έδωσε η δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το γεγονός ότι πετάμε τα μικρά σκουπιδάκια μας στο δρόμο, ότι εκσφενδονίζουμε τις σακούλες σκουπιδιών από το μπαλκόνι για να πέσουν μέσα στον κάδο, ότι συμπεριφερόμαστε οδηγικά απαράδεκτα, ότι πάμε σε μια παραλία και αφήνουμε πίσω μας ένα σωρό σκουπίδια, ότι δεν σεβόμαστε πολλές φορές την ώρα κοινής ησυχίας, ότι συμπεριφερόμαστε πολλές φορές αυθαίρετα και άλλα πολλά τέτοια παραδείγματα αποτελούν μερικές μόνο από τις ενδείξεις έλλειψης παιδείας του Έλληνα.

Φανταστείτε τώρα η δευτεροβάθμια παιδεία μας να λειτουργούσε έτσι όπως την φαντάζομαι. Να λειτουργούσε, δηλαδή, προς την κατεύθυνση απόκτησης γενικότερης παιδείας, μόρφωσης, σωστής κοινωνικής συμπεριφοράς, ανάδειξης καλλιτεχνικών και άλλων ταλέντων κ.τ.λ. Πόσα από τα παραπάνω καθημερινά προβλήματα δεν θα υπήρχαν στον βαθμό που υπάρχουν καθαρά και μόνο επειδή θα είχαμε αποκτήσει πραγματική παιδεία και σωστή συμπεριφορά. Και να το πάμε και στο οικονομικό σκέλος, φανταστείτε τι εξοικονόμηση θα γινόταν για τον κρατικό προϋπολογισμό από την διόρθωση της συμπεριφοράς μας. Ρύπανση, ατυχήματα, απώλεια παραγωγικού δυναμικού λόγω στρεβλώσεων στην παιδεία και την οικονομία κ.α. είμαι μερικοί τομείς στους οποίους το κράτος θα μπορούσε να εξοικονομήσει τεράστια ποσά.

Αλλά, πολλές φορές λέω, τι ωραία που τα σκέφτομαι και τι ωραία θα ήταν να εφαρμόζονταν τέτοια πράγματα στην Ελλάδα; Καταλαβαίνω όμως, πως με την σημερινή κατάσταση που επικρατεί στην χώρα μας αυτά που λέω φαντάζουν ουτοπικά, η φωνή μου δε είναι «φωνή βοώντος εν τη ερήμω» και πιθανόν να ανήκω στο 2% ( Ο άλλος είναι ο καμηλιέρης ) του λαού που πιστεύει αυτά τα πράγματα και παράλληλα έχει και την διάθεση να τα εφαρμόσει.

Δυστυχώς όμως, είμαι πεπεισμένος πως ο Έλληνας στην παρούσα φάση (γιατί μετά από δεκαετίες δεν ξέρω τι θα γίνει) δεν μπορεί να μπει σε καλούπια. Του αρέσει το μπάχαλο που επικρατεί και του είναι φαίνεται αρκετή η τελευταία θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδόν σε όλους τους τομείς. Ακόμη και εκείνοι που δεν τους αρέσει αυτή η κατάσταση έχουν μάλλον συμβιβαστεί με την ιδέα ότι τίποτα δεν αλλάζει και έχουν χάσει την όρεξη για αγωνιστικότητα και διεκδίκηση.

Βέβαια μια τέτοια αλλαγή στον τομέα της παιδείας είναι σίγουρο πως θα ξεσήκωνε πολλές αντιδράσεις από αυτούς που θίγονται από αυτή την αλλαγή. Και ποιοι θίγονται; Πρώτοι απ’ όλους είναι οι άνθρωποι της παραπαιδείας που στην Ελλάδα δεν είναι παραπαιδεία αλλά τείνει να αντικαταστήσει την κύρια παιδεία. Τόσοι που εργάζονται σαν καθηγητές στα φροντιστήρια, σαν γραμματείς και σαν ιδιοκτήτες φροντιστηρίων θα χάσουν την γη κάτω από τα πόδια τους σε περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο. Από την μία μέρα στην άλλη, θα βρεθούν χιλιάδες ανέργων καθηγητών και άλλων ανθρώπων.

Εκεί λοιπόν απαιτείται ο ρόλος του κράτους, το οποίο θα πρέπει να προσλάβει μια μερίδα όλων αυτών που θα μείνουν άνεργοι στα ολοήμερα πλέον σχολεία. Η υπόλοιπη μερίδα όμως τι θα γίνει; Η υπόλοιπη μερίδα αγαπητοί αναγνώστες είναι αυτή που δεν χρειαζόμαστε. Είναι οι πλεονάζοντες καθηγητές της οικονομίας μας. Και αυτό γιατί; Γιατί όπως ανέφερα σε άλλο post μου, ποτέ δεν υπήρξε σύνδεση του αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστήμια με το τι πραγματικά μπορεί να απορροφήσει η αγορά εργασίας. Και επειδή λοιπόν, ποτέ δεν υπήρξε αυτή η σύνδεση το μηνιαίο εισόδημα χιλιάδων νοικοκυριών επιβαρύνεται με μεγάλα ποσά για φροντιστήρια, βοηθήματα κ.τ.λ. ενώ θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί για άλλες δραστηριότητες που αυξάνουν το επίπεδο ζωής του.

Το ένα λάθος λοιπόν εκτός του ότι μας αναγκάζει να συνεχίζουμε ένα άλλο λάθος της διαιώνισης της παραπαιδείας λόγω των αντιδράσεων σε περίπτωση αλλαγής, έχει πολλαπλές συνέπειες και όχι μόνο αυτές που κάποιος απλοϊκά θα φανταζόταν. Λάθος στο λάθος λοιπόν και η χώρα μπαίνει σε έναν συνεχή καταστροφικό φαύλο κύκλο. Το τελικό αποτέλεσμα φυσικά δεν είναι άλλο από την αδυναμία μας να αναπτυχθούμε και να πιάσουμε τα στάνταρ έστω του μέσου ευρωπαϊκού όρου.

Ένα αντεπιχείρημα όμως είναι ότι θα δημιουργούντα μια νέα παραπαιδεία για τις νέες εξετάσεις που θα καθιερώνονταν για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συμφωνώ, οι νέες εξετάσεις θα δημιουργούσαν σίγουρα (λόγω και νοοτροπίας του Έλληνα) μια νέα παραπαιδεία. Μόνο που εκείνη θα ήταν δεκάδες φορές μικρότερη σε μέγεθος και κόστος από αυτήν που παρασιτεί τώρα εις βάρος χιλιάδων οικογενειών.

Και όλα αυτά που γράφω δεν είναι τίποτα φοβερά και τρομερά. Είναι απλά διαρθρωτικά προβλήματα της παιδείας και της οικονομίας μας, αλλά επειδή όμως όλα ξεκινάνε και τελειώνουν από την παιδεία, για να αντιληφθεί κάποιος αυτά τα πράγματα χρειάζεται πάνω από όλα παιδεία, την οποία όμως με την τακτική που ακολουθείται ποτέ δεν αποκτά και άρα ποτέ δεν θα διεκδικήσει την αλλαγή. Πρέπει να βρεθεί ένας άνθρωπος ο οποίος στον τομέα της παιδείας θα κάνει πραγματικά την ρήξη και θα μπορέσει να έχει και την μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας με το μέρος του. Τότε θα αρχίσει ένας νέος φαύλος κύκλος, αυτή τη φορά όχι καταστροφικός αλλά ιδιαίτερα αποδοτικός και αναπτυξιακός.

Αν σας άρεσε το post κάντε κλίκ στη Μελισσούλα…!

buzz it!

Advertisements

5 Σχόλια on “Απαραίτητη η Ανεξαρτητοποίηση του Λυκείου από την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση…”

  1. Ο/Η Darthiir the Abban λέει:

    Γενικά, η δική μου ιδέα για την παιδεία είναι πως η πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι υπεύθυνη για την ένταξη του ανθρώπου στην κοινωνία και την παροχή «αγωγής» και «σεβασμού». Ταυτόχρονα, μέσα από απλά μαθήματα θα του διδάξει τα ήθη και τα έθιμα της κοινωνίας, δίνοντάς του ρίζες, και θα του δώσει επίσης τις βάσεις της ζωής και θα το προϊδεάσει για τις γνώσεις που θα ακολουθήσουν. Στη συνέχεια η δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα του δώσει όλες τις γνώσεις που του χρειάζονται για να τα βγάλει πέρα στην ζωή, να καταλάβει τον κόσμο γύρω του και να μάθει να αντιλαμβάνεται και να κρίνει. Από εκεί και πέρα, και μόνο όταν κριθεί έτοιμος να αποφοιτήσει από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση (είναι αδιανόητο να αποφοιτούν άνθρωποι που δεν πέτυχαν όλα αυτά) μπορεί πλέον να περάσει αν θέλει στο στάδιο της εξειδικευμένης γνώσης και εφαρμογής. Τότε λοιπόν αν θέλει να «γίνει κάτι» μπορεί να κρίνει τις ικανότητές του (για όνομα του θεού, θεωρούμε ικανό ένα 18άρη να εκλέγει κυβερνήσεις, αλλά δηλώνει ανικανότητα να κρίνει τον εαυτό του; Υπάρχει κάτι πιο οξύμωρο;;;) μπορεί να ζητήσει την εισαγωγή του σε κάποια σχολή της αρεσκείας του, η οποία και θα κρίνει την ικανότητά του να ανταπεξέλθει τις δυσκολίες εκμάθησης της συγκεκριμένης επιστήμης. Τώρα, τις λεπτομέρειες ενός τέτοιου συστήματος (ωράρια, μαθήματα κτλ) θα τις καθορίσουν οι εκάστοτε «στόχοι» της κοινωνίας. Είναι γελοίο να προσπαθούμε να τις καθορίσουμε πριν την έναρξη εφαρμογής του πλαισίου και τις ανάγκες/απαιτήσεις της κοινωνίας. Για όσους θέλουν περεταίρω γνώσεις, πάντα θα υπάρχουν οι βιβλιοθήκες και τα ανοιχτά πανεπιστήμια.

    Όσο για την παραπαιδεία, κάποτε λέγανε πενία τέχνας κατεργάζεται. Τώρα πρέπει να γίνει: Πενία και ετεροαπασχόληση τέχνας κατεργάζονται και καταστρέφουν και την κοινωνία.

  2. Ο/Η fititakos λέει:

    Ελπίζω ότι αυτά που λές για γελοιότητες περί ωραρίων, μαθημάτων κ.τ.λ. να μην αναφέρονται σε εμένα ( 🙂 )καθώς εγώ απλά παρουσίασα τι γίνεται στο εξωτερικό χωρίς απαραίτητα να υιοθετώ και το δικό τους σύστημα.

    Άλλωστε κάθε χώρα πρέπει α ακολουθήσει εκείνο το σύστημα που πιστεύει ότι εφαρμόζει καλύτερα στις ανάγκες της, στις απαιτήσεις της και στους στόχους -όπως είπες- που έχει θέσει. Μην όμως, στο όνομα αυτής της διαφορετικότητας, και με άλλοθι αυτήν, εφαρμόζουμε ότι θέλουμε, γιατί πολύ συχνά το βλέπω να γίνεται.

  3. Ο/Η Darthiir the Abban λέει:

    Όχι, αναφέρεται στις γελοιότητες που κάνουν οι πολιτικοί και αλλάζουν το ωράριο και την διδακτέα ύλη χωρίς μελέτη, μόνο και μόνο για να λένε ότι κάνουν μεταρυθμίσεις.

  4. Ο/Η fititakos λέει:

    Ευτυχώς, γιατί θα χαλούσαμε τις καρδιές μας ( 🙂 ). Και προηγουμένως πλάκα έκανα άλλωστε!

  5. Ο/Η Darthiir the Abban λέει:

    Ναι αλλά καλό θα ήταν να διευκρινίζονται ορισμένα πράγματα γιατί δεν ξέρεις πως μπορεί να τα εκλάβει 3τος και να πάρει ως δεδομένο λάθος πράγματα….


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s